Historie Lamborghini
Automobilka Lamborghini byla založena 7. května 1963 Ferrucciem Lamborghinim. Její historie trvá až do dnešních dnů a díky mnohým změnám majitelů je její trvání velice spletité. Cesta od krize ke krizi, lemována krátkými obdobími úspěchů. I to je Lamborghini.
Počátky
Jestliže chceme sledovat historii automobilky, musíme se vrátit až do 28. dubna 1916, kdy se do rolnické rodiny narodil Ferruccio Lamborghini. Už od mládí miloval rychlost a technickou dokonalost, vlastnosti, kterými se pyšnily i vozy Lamborghini.
Jako movitý továrník si Lamborghini může dovolit kupovat drahé vozy, mezi nimiž nechybí ani Ferrari. S těmito automobily ale Ferruccio není příliš spokojen, a to hlavně díky jejich spolehlivosti. Když se mu už poněkolikáté rozbila spojka, rozhodl se zajít k Enzovi Ferrari, s nímž se pohádá. Díky této hádce se Lamborghini rozhodne založit automobilku Lamborghini, jejíž historie se počítá od 7. května 1963.
Cílem nově založené společnosti je výroba nejlepšího vozu gran turismo pod sluncem, kterým má být 350 GTV, představený jako prototyp v Turíně v říjnu 1963. Automobil vzbudí pozornost a demonstruje, že to Lamborghini myslí se stavbou automobilů naprosto vážně.
Nic nebrání tomu, aby v roce 1964 přišel na trh sériový model 350 GT, jehož křivky byly oproti konceptu mírně modifikovány. Dvanáctiválec pod kapotou naznačuje, že Ferrarimu roste silný soupeř.
Zlatá léta
Následující léta znamenají rozkvět pro novou automobilku, roku 1966 zakladatel značky slaví padesáté narozeniny, ke kterým si naděluje krásný dárek, který ovlivnil výrobu automobilů na další desetiletí. Model Miura je na světě, jejím autorem je tehdy osmadvacetiletý designér Marcello Gandini. I díky němu mohlo vzniknout slovo supersport.
O dva roky později, roku 1968, kdy v Československu probíhá Pražské jaro, nastávají pravé žně pro Lamborghini. Objevuje se nový model Islero (představený v Ženevě), Espada (taktéž Ženeva) a prototyp Miura Spyder (Brusel).
O rok později se prezentuje modernizované Islero S, u něhož se přepokládal větší úspěch a lepší prodeje. I proto je o rok později představena Jarama, jeho nástupce. Ani tento model však nedokázal zvýšit prodeje a na automobilku mohly na začátku sedmdesátých let padnout první mračna.
Vedení automobilky nicméně zůstávalo optimistické a světu ukázalo malý model Urraco, jež byl přímým konkurentem pro Ferrari Dino. V témže roce Bob Wallace vyšlechtil Miuru, díky čemuž vznikla nekompromisní Miura Jota.
Rok 1971 byl dalším z přelomových let, to když Miura předvedla modernizovanou verzi SV. Tato událost však byla zastíněna premiérou konceptu Countach, jež se svojí klínovitou karoserií ohromil všechny v dosahu sta kilometrů. Je jasné, že začátek sedmdesátých let znamená konec pro zastaralou Miuru.
Počátek úpadku
Následující rok je pro automobilku začátkem úpadku. Světem vládne ropná krize, zájem o rychlé automobily klesá, pro všechny sportovní značky nastávají krušné časy. Ferruccio Lamborghini je v roce 1972 nucen prodat část svého podílu v automobilce, který kupuje švýcarský obchodník George-Henri Rosetti. Prodejem většinového podílu automobilky byla sice firma zachráněna před krachem, ovšem za cenu vleklých problémů, způsobených neochotou nového majoritního vlastníka k reinvestování zisků.
Vývoj nových vozů se naštěstí nezastavil a na trh přichází modernizovaná Jarama a konečně i Countach, jež však zatím trpí dětskými nemocemi a čeká jej několik úprav. Rok 1973 je zlomovým i tím, že ji opouští Ferruccio Lamborghini, který zbytek podílu prodává Renému Leimerovi, příteli Rosettiho, majoritního vlastníka automobilky.
O nových majitelích historikové hovoří jako o dobrých obchodnících, ale špatných majitelích. Jako obchodníci se moc nestarali o to, co se uvnitř firmy děje, ale aby co nejvíc vydělali. Subdodavatelé díky tomu dostávali pozdě zaplaceno, vázla výroba, kvalita se zhoršovala a na Lamborghini padl stín nekvalitních vozů.
Bankrot a nový majitel
Temné dny automobilky vyvrcholí roku 1977, firma se dostává do bankrotu. A jeho důvod? Vedení dává příkaz k vývoji těžkého SUV pro americkou armádu, které platí z pomoci ve vývoji sportovního BMW M1. Automobilka však nedokázala včas reagovat na úkoly mnichovské firmy a BMW nakone dokončil svůj supersport samo. V těch dnech vládl v Sant‘ Agatě velký pesimismus, ale na firmu se usmálo štěstí.
Správcem konkurzní podstaty se stal komerční právník Alessandro Artese, velký motoristický nadšenec, kterému se společně s obchodníkem Sgarzim a technickým ředitelem Guliem Alfierim podařilo zachránit famózní automobilku před likvidací a zachovat výrobu díky finanční injekci od státu.
Lamborghini tak neustává ve výrobě, pokračuje ve vývoji těžkého SUV, o které projevila zájem i veřejnost a pracuje na jeho civilní verzi. V době krize je postaven i terénní Fiat 127 Rustica, to proto, aby měli konstruktéři co dělat. Uvažuje se též o změně vlastníka, kterým se má stát po letech Ferruccio Lamborghini, ten ale nákup automobilky odmítá.
Změna k lepšímu nastává až v roce 1980, kdy probíhá očekávaná změna majitelů. Boloňský soud rozhodl o prodeji firmy ve prospěch potravinářských magnátů bratří Mimranových, známých automobilových mecenášů. Ti okamžitě začali s léčbou firmy a investicemi do modernizace továrny, vývoje nových modelů a návratu kvalifikovaných pracovníků.
Na vlně problémů ve firmě se sveze model Jalpa, která je poháněna osmiválcem slabším, než měla předchozí Silhouette. Nadšení a hlavně nechápavé výkřiky však způsobí obrovské „monstrum“, LM002, SUV, které se konečně v roce 1986 dostane do výroby ve své civilní formě. Spokojení jsou především ropní šejkové, kteří konečně mohou po poušti jezdit něčím rychlým.
Chrysler majitelem
Nová expanze firmy s sebou nese nepříjemnou změnu, bratři Mimranové již nedokáží financovat firmu a prodávají Lamborghini automobilce Chrysler. V jejích očích je italská automobilka atraktivní díky know-how a dobré pověstí, která vozům zůstala i přes vleklé problémy. Dohoda, uzavřená na jaře 1987 mezi šéfy Greenwaldem a Mimranem za účasti všech zaměstnanců, kapitálově spojuje obě firmy. Šéfem automobilky je zvolen Emile Novaro, který díky novým finančním zdrojům začíná pracovat na nástupci okázalého Countache. Noví majitelé rovněž rozhodují o účasti ve formuli 1.
V průběhu prací se objevuje labutí píseň Countache, model 25th Anniversary, postavený k 25. výročí založení firmy. Po dvou letech výroby této verze je (konečně) ukončena jeho výroba, poslední kus vyjíždí z továrny 19 let po představení prvního prototypu.
Rok ukončení výroby této vlajkové lodi je rokem uvedení Diabla, jež se na krátkou chvíli stalo nejrychlejším vozem planety. Stalo se hitem a začalo okamžitě trhat prodejní rekordy, které ustanovilo o rok později.
Na automobilku ale čekaly další krušné chvíle. USA válčí v Perském zálivu a díky zapálení několika ropných vrtů světem zmítá několikátá ropná krize. Je to čas nové vlny nejistot pro sportovní automobilky, které se znovu dostávají do finančních potíží.
Hospodářským problémům v roce 1992 padla za oběť luxusní hračka LM002 a Lamborghini se vydalo na více než deset let trvající nejistou cestu jediné výrobní řady. Jedinou změnou bylo uvedení otevřené verze Diabla a různých odvozených verzí. Ani to však nestačí na to, aby se firma dostala zpět do černých čísel.
Mateřská automobilka Chrysler je také zmítána finančními problémy a v Sant‘ Agatě se opět uvažuje nad změnou vedení. Ta se odehrává v roce 1994.
MegaTech a Tommy Suharto
Roku 1994 se automobilka dostává pod vládu indonéské společností MegaTech a automobilka se hospodářsky rychle propadá do jám lvových. Na sebevědomí zaměstnanců nepřidá ani častá změna finančních spekulantů, to když v roce 1995 je firma rozdělena mezi indonéskou společnost V’Pover Tommyho Suharta a malajskou MyCom Jeffa Yapa v poměru 60:40.
V listopadu 1996 je do čela automobilky dosazen Vittorio di Capua, zkušený manažer se zkušenostmi z významných postů ve Fiatu. Ten dostává nesnadný úkol – uzdravit automobilu, což se díky drastickým škrtům a restrukturalizaci další rok povede a Lamborghini se po letech vrací do zisku.
Nadvláda Audi
Po dvou letech, v září 1998 se Lamborghini po další vleklé krizi dostává pod nového majitele, kterým se stává německá automobilka Audi. Tento partner vrací automobilku zpět do kladných čísel a nastává období nového vzrůstu.
Je ukončena výroba Diabla a na trh se dostává nová generace Lamborghini, modelové řady Gallardo a Murciélago. Babylambo je hlavním zdrojem úspěchů a automobilka trhá na začátku třetího tisíciletí rekordy v prodejnosti.
Rok 2006 potěšil každého českého fanouška, od 12. května 2006 začalo v České republice fungovat oficiální zastoupení automobilky Lamborghini, které se stalo prvním oficiálním zastoupením italské značky na území střední a východní Evropy. Po několika letech zastoupení kvůli ekonomické krizi zavřelo, v roce 2015 se ale Lamborghini na český trh opět oficiálně vrátilo. Prodejce Auto Exner ale nahradilo Exclusive Cars Vertriebs GmbH, o servis se stará Porsche Inter Auto.
V roce 2008 Lamborghini uvádí koncept, kterým mnohé šokovalo. Zavzpomínalo na minulost, hlavně na model Espada a představilo koncept čtyřmístného Lamborghini, koncept Estoque. Vůbec celý rok 2008 byl přes světovou hospodářskou krizi pro Lamborghini úspěšný, uvedlo několik nových modelů a překonalo rekord v počtu prodaných vozů za rok. Nových Lamborghini se prodalo přesně 2430.
Následující rok ale bylo již mnohem hůř a Lamborghini se začalo propadat do prodejní krize. Prodeje automobilů klesl celosvětově o několik desítek procent, továrna pracovala jen několik dní v týdnu. Vývoj však přerušen nebyl a na trh dorazilo Gallardo LP550-2 Valentino Balboni, pojmenované po slavném testovacím jezdci automobilky, který byl díky italským zákonům v roce 2009 nucen odebrat se do zaslouženého důchodu. Automobil samotný byl poháněn jen zadními koly, u moderních Lamborghini věc naprosto neobyčejná.
Zpět na výsluní
Nejhlubší prodejní krizi Lamborghini prožilo v roce 2010, kdy prodalo jen 1.302 aut, o více než 1.100 aut méně než v rekordním roce 2008. Automobilka se ale z krize rychle oklepala a v následujících letech její prodeje opět rostly, a to především díky nástupu nových modelů.
Rok 2010 byl ve znamení příchodu Aventadoru, nástupce Murciélaga. Automobil byl skokem o dvě generace, nabídl zcela nový design i techniku – nová byla jak karoserie (jejímž základem je karbonový monokok), tak motor. Nový 6,5litrový atmosférický dvanáctiválec nahradil jednotku z Murciélaga, jejíž základ vznikl už v 60. letech.
Na konci roku 2013 pak následoval model Huracán, který se stal nástupcem Gallarda, v té době nejprodávanějším modelem značky její historie. Jestliže Aventador se proti Murciélagu změnil významně, Huracán byl v tomto ohledu spíše evolucí. Základní silueta je velice podobná Gallardu, také jeho desetiválec vycházel z motoru předchozího babylamba.
Rok 2013 byl vůbec pro Lamborghini důležitý – automobilka v tu dobu slavila 50 let své existence, přičemž tyto oslavy pojala nadmíru velkolepě. Několikadenní dubnové oslavy za účasti zákazníků doplnilo hned několik aut představených v průběhu tehdejšího roku – vedle Huracánu zmiňme speciál Veneno, Gallardo 50th Anniversary, Gallardo Squadra Corse a Aventador 50th Anniversary.
Úspěšná léta také ukázala, jakým směrem by se značka Lamborghini mohla posunout v budoucnosti. Koncept Urus z roku 2012 naznačil podobu chystaného SUV, které bylo realizováno v roce 2017. Gran turismo Asterion pak ukázalo, že i Lamborghini koketuje s hybridním pohonem. Ten automobilka poprvé uvedla v roce 2019, v modelu Sián, s unikátními superkapacitory.