Historie

Projekt AMS: první závodní Lamborghini

Prototyp Lamborghini AMS můžeme nazvat vůbec prvním závodním Lamborghini, přestože nikdy nestartovalo v žádném závodě. Za tímto projektem stál Američan Doug Call, který si vůz nechal postavit v boloňské firmě AMS.

Doug Call se na začátku roku 1972 rozhodl, že by rád postavil závodní automobil pro tehdejší evropskou skupinu 7, který by poháněl dvanáctiválec od Lamborghini. Na pomoc si přivzal bývalého závodníka Piera Droga, který měl známosti ve vedení továrny v Sant‘ Agatě. Díky nim Doug Call brzo získal nový motor originálně určený pro Miuru SV.

Samotný vůz následně vznikl pod vedením Tancredia Simonettiho, vedoucího automobilového inženýrství v boloňské společnosti AMS. Asi po měsíci bylo šasi hotové, motor byl uložen do trubkového rámu. Následující měsíce autmobil dostal zavěšení, kokpit, palivovou nádrž a další komponenty. Zajímavostí je, že kokpit byl stavěn přesně podle budoucího majitele tak, aby byl pro něj pohodlný. Váha včetně karoserie činila asi 680 kg.

Během testování na okruhu v Modeně inženýři zjistili, že vůz disponuje slabými brzdami, které již po několika kolech ztrácely účinnost. Proto byl prototyp navrácen do dílny AMS, aby byly tyto chyby vychytány.

Během roku 1973 se prototyp na chvilku objevil i v továrně Lamborghini v Sant‘ Agatě, kde byl viděn i ve společnosti Valentina Balboniho (viz. jedna z přiložených fotografií). Tvůrce vozu se zde se svým vozem projel, aby zjistil, jak se povedly poslední úpravy. Bohužel to bylo naposledy, kdy svůj automobil viděl.

Doug Call musel následující den odjet z Itálie do Švýcarska, kam chtěl své Lamborghini v budoucnu převést. Když se vrátil, prototyp byl pryč. Kam se poděl, se Doug Call nedozvěděl a další historie Lamborghini AMS je dodnes nejasná. Podle některých historiků je vůz nyní součástí soukromé sbírky automobilů v Německu. Jestli je to pravda, se můžeme jenom domnívat…

Foto: www.miuraprototype.com + Lamborghini Cars

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..