Reportáže

Automuzeum v Lánech

Nedaleko prezidentského zámečku v Lánech vyrostla v roce 1997 jedna z Mekk pro všechny české příznivce motorismu. Leží zde totiž Muzeum sportovních vozů v Lánech, kde je možné zhlédnout asi stovku exponátů, které potěší každého fandu aut.

Muzeum vzniklo rekonstrukcí bývalé samoobsluhy a přilehlého hospodářského stavení. Rozkládá se ve dvou podlažích a přilehlém depozitu. K zhlédnutí je zde kolem 100 exponátů. Sbírku tvoří závodní a sportovní vozy od 20. let minulého století až po současnost.

Přesně tyto informace si můžete přečíst na oficiálních webových stránkách muzea a po jejich přečtení jsem se rozhodl, že tam prostě musím zajet. Slovo dalo slovo a já již s foťákem v ruce stál u pokladny, abych zanedlouho mohl spatřit automobilové skvosty, které se nevídají každý den.

Hned za pokladnou stál Ford T, na kterém je krásně vidět, jak se za sto let auta změnila. Tento dědeček mne ale moc nepotěšil a raději jsem se zastavil u De Loreana DMC-12, známého z trilogie Návrat do budoucnosti, kde si zahrál hlavní roli.

Od nerezové karoserie jsem se přesunul přes Ford RS 200 a další rallyeové speciály k autu, kvůli kterému jsem do Lán vyrazil. Tímto autem bylo Lamborghini Urraco, nejspíše jediný exemplář v ČR. Jeho stříbrná metalíza mi sedla do oka, stalo se jedním z mála stříbrných aut, které se mi líbilo. Podle slov muzea je auto plně funkční, což dokazovala vanička na odkapávající olej, která byla umístěná pod motorem. (Že by Urraco v nedávné době opravdu jezdilo?)

Po prohlídnutí a vyfocení Urraca na mne čekaly další skvosty. Jaguary E-type, Porsche 911 a Daimler, veliký jako Rolls-Royce Phantom, dvě generace Chevroletu Corvette či Ford Fiesta S2000 Romana Kresty.

Malým muzeím by jistě taková sbírka stačila, ale v Lánech je pro návštěvníky připraveno ještě druhé patro, věnované hlavně závodním speciálům. Od tří formulí Tomáše Engeho (Jordan, Prost a monopost z IRL) až po rallyeové speciály Lancia Stratos a Audi Quattro. Dalšími vozy jsou pak některé závodní Škodovky a skvost možná nejcennější – Tatra V8, která vznikla pouze ve třech exemplářích. Její černá ladná karoserie lehce připomíná Jaguar XJ220, které donedávna bylo v Lánech také vystaveno.

Muzeum je otevřeno od dubna do září denně od 10 do 17 hodin, ostatní měsíce pouze ve středu, sobotu a neděli od 10 do 16 hodin, vstupné stojí pouhých 50 Kč.

Návštěvy určitě nebudete litovat, každý fanoušek rychlých kol si najde svého „miláčka,“ který jej potěší. Ať je to zmiňovaný „dědeček Ford T, Ford Mustang, či třeba Lamborghini Urraco.

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..